AFFLIGEM - Nergens in de wereld, met uitzondering in Teralfene wordt het woord Zjolleken uitgesproken
Voor de oorsprong van het woord gaan we terug naar 1798, wanneer onze contreien worden overspoeld door de Fransen, wat ontaardde in de Boerenkrijg.
De opstandelingen en onze eigen landelijke bevolking hadden de leuze, ‘Voor Outer en Heerd’ en werden ook door de Fransen Brigands genoemd.
Op het einde van dit verzet, toen de strijd over zijn hoogtepunt was, zijn er vele Franse soldaten gedeserteerd en zich gaan verschuilen in de bossen of op plaatselijke boerderijen.
Zo kwamen er ook een aantal gevluchte soldaten in Teralfene onderdak zoeken.
Tijdens hun dorpsverkenningen spraken deze soldaten de jonge meisjes aan met ‘ma jolie’, wat later door Teralfenaren als ‘menne Zjol’ werd uitgesproken en zo werd de geschiedenis geschreven en blijft de uitspraak nog steeds een levendig gebruik in Teralfene.
De plaatselijke kunstenaar Frank van Alfene, ook geestelijke vader en oprichter van de Teralfense Zotskapfieësten, vond de tijd rijp om dit begrip en woordgebruik als een geschiedkundig feit voor eeuwig en altijd te laten doorleven en zodoende op termijn, dit gegeven als cultureel erfgoed te laten erkennen. Dertig jaar geleden creëerden van Craenenbroeck en van Alfene samen het ‘zotskapsbeeld’ , dat tot een begrip is uitgegroeid in het volkse van de Teralfense kermis.
Ook nu smolt hun geest samen. De internationaal gerenomeerde beeldende kunstenaar Patrick van Craenenbroeck creëerde een zjollekesbeeld dat alle diepgang en karakteristieke elementen bezit van een van Craenenbroeck. Voor Frank van Alfene was een zittend Zjolleken op een wereldbol nodig om de symboliek een wereldproportie te geven, het unieke te weerspiegelen en op deze wijze Teralfene te laten uitgroeien tot een wereldbegrip. Het beeld is nog in voorontwerp en de definitieve inkleuring zal men kunnen bewonderen op de openbare verkoop van 18 mei. Het is zeer duidelijk dat het Zjolleken een verpersoonlijking is van het werk van P. van Craenenbroeck, waar versteende expressie en oerkracht heel kenmerkend zijn.
Toen van Alfene over zijn idee sprak in de kunstwereld, waren meerdere kunstenaars kandidaat om aan het ontwerp mee te werken, wat duidt op het belang en het respect dat er uitgaat binnen de kunstbeweging voor dit nieuwe project met een geschiedkundige insteek.
Patrick van Craenenbroeck zal de eerste 7 Zjollekes vorm geven, nl. van 2019 tot 2025, waarna het de bedoeling is om via een ontwerpwedstrijd een ander nationaal of internationaal kunstenaar de volgende reeks van 7 te laten ontwerpen, maar telkens blijven de Zjollekes zitten, staan, dansen, lopen, springen of liggen op de wereldbol, om de totale filosofie en symboliek te behouden, volgens van Alfene.
De bezitters van een dergelijk Zjolleken zullen zich hun aankoop nooit beklagen, gezien hun investering een wereldbegrip in wording is.
Ook een belangrijk element is dat met deze organisatie van de eerste Zjollekeskermis en de verkoop van het beeldhouwwerk, een bijdrage wordt geleverd voor het project Huize Bellewei, een dagcentrum voor volwassen andersvaliden, die creatief worden begeleid door kunstenaars en verdere vorming krijgen in zelfredzaamheid, zodat hun eigen kunnen en zelfstandigheid wordt uitgebreid.