Gemeente Asse zet mantelzorgers in de kijker op Dag van de Mantelzorg
Op 23 juni, de jaarlijkse Dag van de Mantelzorg, zette de gemeente Asse haar mantelzorgers extra in de kijker. Mantelzorgers, maar liefst 1 op 3 Vlamingen, nemen dagelijks en vaak onzichtbaar de zorg op voor een familielid, vriend of buur met een zorgnood. Met hun engagement vormen zij een onmisbare schakel binnen onze samenleving.
Om deze inzet te erkennen en te waarderen, organiseerde de gemeente Asse verschillende initiatieven die mantelzorgers letterlijk en figuurlijk in de schijnwerpers plaatsen. Deze acties kaderen bovendien binnen de bredere ambitie van de gemeente om van Asse een warme en zorgzame gemeente te maken, waar zorg dragen voor elkaar centraal staat.
(O)marmercake
Aan alle inwoners werd een warme oproep gedaan om de mantelzorgers in hun omgeving te verrassen met een zelfgebakken (o)marmercake, als symbool van dank en verbondenheid. Met dit hartverwarmend gebaar kregen mantelzorgers een welverdiend moment van waardering vanuit hun eigen omgeving. Daarnaast waren mantelzorgers op dinsdag 23 juni welkom in het pop-up
Mantelzorgcafé in het Oud Gasthuis. In een gezellige en informele sfeer konden zij
er genieten van een gratis kopje koffie en een stukje (o)marmercake, en even tot
rust komen of ervaringen uitwisselen met andere mantelzorgers.
Zorgzame buurten
“Met deze initiatieven willen we onze grote waardering uitspreken voor alle
mantelzorgers in Asse,” klinkt het bij schepen van Welzijn Finke Jacobs. “Hun inzet
is van onschatbare waarde en verdient alle erkenning. Tegelijk bouwen we stap
voor stap verder aan een zorgzame gemeente. We creëren meer kansen voor jong
en oud en werken aan meer zorgzame buurten in Asse. Een duidelijke ambitie van
de huidige bestuursploeg.”
