The Private Papers / Rubens bij leven en dood in kasteel GAASBEEK

The Private Papers / Rubens bij leven en dood in kasteel GAASBEEK

Best-1
Van zondag 1 juli tot en met zondag 26 augustus. Foto Ingezonden
 

Het Kasteel van Gaasbeek trekt, na de succesvolle voorjaarsexpo Vanity Fair met werk van Thomas Lerooy en Félicien Rops, de vanitas-lijn door. Niets vergankelijker dan het leven. Dat wist ook de Vlaamse barokschilder Pieter Paul Rubens (1577-1640). Hij liet zijn cruciale wensen en belangen over zijn leven voor en zijn leven na zijn dood minutieus vastleggen.

In dit project plaatsen we twee topstukken uit ons kasteelarchief in de kijker: het huwelijkscontract en het laatste testament van Rubens. Storytelling agency Shaved Monkey creëerde speciaal voor deze tentoonstelling ‘De geheime kluis van Rubens’. Dit multimediale project brengt beide uitzonderlijke manuscripten tot leven. Details uit de sleuteldocumenten worden uitvergroot en zorgen voor een bijzondere, audiovisuele ervaring. De bezoeker krijgt een unieke inkijk in het persoonlijke leven van de grote Vlaamse meester.

EXPO Exquisite Corpses / Erwin Olafs hommage aan Egmond

De dood was alomtegenwoordig in de geschiedenis van het Kasteel van Gaasbeek. Maar de een zijn dood was de ander zijn brood. Het kasteel herrees telkens als een feniks uit zijn as. Deze vanitas of vergankelijkheid van het leven op het kasteel werd in 2012 door de Nederlandse meesterfotograaf Erwin Olaf (°1959) treffend in beeld gebracht. Hij maakte foto’s geïnspireerd op het schilderij ‘De laatste hulde aan de graven van Egmond en Hoorn’ (1851) van Louis Gallait, dat de overleden graaf van Egmond (1522-1568), een van de meest markante voormalige kasteelbewoners, in beeld brengt.

Speciaal voor dit vanitas-jaar herneemt het Kasteel van Gaasbeek deze expositie. De monumentale foto’s tonen de entourage van Egmond en de Brabantse adel die hem een laatste groet brengt. Olaf voegde enkele opvallende vrouwelijke figuren toe, met een knipoog naar markiezin Arconati Visconti, de laatste eigenares van het kasteel. Daarnaast integreerde hij in het hoofdtafereel en de afgeleide portretten Belgische mode (met accessoires van o.a. Delvaux, Ann Demeulemeester, Jean-Paul Knott, Jean-Paul Lespagnard, Elvis Pompilio, Kaat Tilley, Dries Van Noten, Wouters & Hendrix, ...). Kers op de taart is de monumentale foto van een ‘echte’ vanitas, opgebouwd rond het hart van Egmond, dat bewaard wordt in een loden doosje.

Praktische informatie / van zondag 1 juli tot en met zondag 26 augustus 2018, dagelijks open van 10 tot 18 u. (laatste toegang om 17 u.), maandag gesloten, open op feestdagen. Tickets kosten € 12, reductie- en groepstarief € 10, tot 18 jaar € 2, tot 7 jaar gratis.

 

artikel afdrukken
 
Delen op FacebookDelen op TwitterDelen op GoogleDelen op DeliciousDelen op DiggDelen op StumbleuponEmail ditMeer...
 
07 mei 2018
Marc Sluys
Ingezonden foto
 
 
 
Terug
 

Meer Nieuws

Godelieve Deschuyffeleer | 20 mei 2018
Commerciële partners, advertenties en vacatures
Devogeleer Emile | 12 mei 2018
Marc Sluys | 30 apr 2018

archief