Nieuw participatiereglement maakt inspraak in Dilbeek duidelijker

De gemeenteraad van Dilbeek keurde op 23 juni het nieuwe participatiereglement goed. Daarmee legt de gemeente niet alleen vast hoe inwoners inspraak kunnen krijgen in het beleid, maar spreekt ze ook een duidelijk engagement uit om participatie structureel te verankeren in haar werking. Het reglement vormt de basis voor een gedragen, transparant en toekomstgericht participatiebeleid.
Meer dan een wettelijke verplichting
Elke gemeente is verplicht een participatiereglement op te stellen waarin wordt bepaald hoe inspraak georganiseerd wordt.
In Dilbeek zien we dit echter niet als een verplicht nummer. We kiezen er bewust voor om dit reglement te gebruiken als basisdocument voor ons volledige participatiebeleid. We zien het als een kans om onze engagementen helder te maken voor alle betrokkenen, zowel inwoners als de gemeente zelf. Voor inwoners maakt het duidelijk op welke manieren participeren mogelijk is en onder welke voorwaarden. Voor de organisatie en het bestuur biedt het concrete richtlijnen om participatie in de praktijk te brengen, te verankeren in de werking en de impact ervan op te volgen. Op die manier moet het een echt werkinstrument worden, en niet zomaar een bundel losse regels.
Drie bouwstenen
Het participatiereglement is opgebouwd uit drie delen.
Het eerste deel beschrijft de missie en visie van de gemeente: wat participatie betekent voor Dilbeek, waarom we erop inzetten en welke principes we daarbij willen volgen.
Die principes zijn:
• Verankering: participatie structureel inbedden in de werking van de gemeente.
• Doelgerichtheid: bewust kiezen waarom en hoe inwoners betrokken worden.
• Open blik: oog hebben voor de brede waaier aan expertise die burgers te bieden hebben.
• Ambitie: durven innoveren, experimenteren en leren.
• Inclusie: participatie toegankelijk maken voor iedereen, zodat ook minder makkelijk bereikbare doelgroepen hun stem kunnen laten horen.
Het tweede deel geeft een overzicht van de concrete instrumenten waarover inwoners beschikken om deel te nemen aan het beleid en legt per instrument de basisregels vast. Het gaat onder meer om verzoekschriften, vragen en voorstellen aan de gemeenteraad, volksraadplegingen, structurele overlegorganen, participatie in projecten en participatie rond het meerjarenplan.
Het derde deel bepaalt hoe het participatiebeleid en de verschillende instrumenten op regelmatige basis geëvalueerd en bijgestuurd worden, zowel intern als samen met de bredere samenleving.
Duidelijk engagement
Burgemeester Stijn Quaghebeur, tevens bevoegd voor participatie: "Met dit reglement tonen we aan dat het ons menens is. We geven een overzicht van de manieren waarop inspraak kan én we nemen als bestuur een duidelijk engagement om de samenleving te betrekken bij het beleid. Of het nu gaat over algemeen beleid of over specifieke projecten. Het reglement vormt een essentieel fundament voor een gedragen en toekomstgericht participatiebeleid."
Doe mee
Inwoners die willen weten welke projecten momenteel openstaan voor inspraak, kunnen terecht op doemee.dilbeek.be. De komende maanden wordt dit platform in een gloednieuw jasje gestoken en wordt het dé centrale plek waar inwoners alle participatiemogelijkheden van de gemeente kunnen terugvinden.
Zoeken
Meer Nieuws
Marc Sluys | 24 jun 2026
Marc Sluys | 23 jun 2026
Marc Sluys | 23 jun 2026
Marc Sluys | 23 jun 2026
Marc Sluys | 23 jun 2026
Commerciƫle partners, advertenties en vacatures
Marc Sluys | 22 jun 2026
marc colpaert | 20 jun 2026
Marc Sluys | 16 jun 2026
Marc Sluys | 11 jun 2026
Marc Sluys | 11 jun 2026
Marc Sluys | 11 jun 2026
Marc Sluys | 09 jun 2026
marc colpaert | 09 jun 2026
Marc Sluys | 06 jun 2026
colpaert marc /marc sluys | 06 jun 2026
marc colpaert | 04 jun 2026
Marc Sluys | 04 jun 2026
