Rebels Gaasbeek
Honderd jaar geleden ontving het kasteel van Gaasbeek zijn eerste museumbezoekers. Marie Arconati Visconti, de laatste markiezin van het kasteel, had de uitdrukkelijke wens dat haar levenswerk werd opengesteld voor het publiek. Na een grondige restauratie schittert haar zorgvuldig gedecoreerde droomburcht opnieuw in volle glorie. De collectie is weer thuis, klaar om in een nieuwe scenografie bewonderd te worden. Naar Gaasbeekse traditie nodigen we nationaal en internationaal erkende kunstenaars uit om met nieuwe creaties of bestaand werk in dialoog te treden met deze gelaagde plek.
Rebels
Met een rijke geschiedenis van zo’n 800 jaar, is het kasteel een oord bezaaid met verhalen. De voormalige bewoners met elk hun eigen – toch wel rebelse – karakter eisen opnieuw hun plek op in de nieuwe opstelling. De stemmen uit het verleden weerkaatsen hier op de muren, resoneren in de gangen en fluisteren ons zachtjes toe. Hun echo’s vinden weerklank in brieffragmenten die je op sleeptouw nemen door de kasteelkamers. Op een speelse en ontroerende manier verdiep je je in de passie van Marie voor haar kasteel, voel je het verdriet van Costanza om de dood van haar zoon of beleef je de verwondering van Giammartino tijdens zijn avontuurlijke reis in het Midden-Oosten. Misschien verschillen hun dromen, mijmeringen en beslommeringen toch niet zo veel van de onze?
Tijdloos
In het Kasteel van Gaasbeek dwaal je door eeuwen die moeiteloos in elkaar overvloeien, laat je je in de maling nemen door de tijd en besef je dat geschiedenis nooit ‘af’ is. De bijzondere kasteelcollectie - van schilderijen tot wandtapijten, van munten tot curiosa – gaat een verrassende confrontatie aan met diverse hedendaagse werken die zorgvuldig werden geselecteerd. Enkele werken werden gecreëerd voor deze plek. De bijzondere ontmoeting tussen oud en nieuw wakkert de verbeelding aan en doet zowel de kunstenaar als de bezoeker dromen, reflecteren en fantaseren. Het verleden en het heden omhelzen elkaar hier innig en maken de hartslag voelbaar van wat was.