EDINGEN – De Cercle Archéologique zet het Edings retabel in de schijnwerpers.
EDINGEN – De Cercle Archéologique zet het Edings retabel in de schijnwerpers - Elisabeth Van Eyck en Marc Vanderstichelen - © Deschuyffeleer
EDINGEN – De Cercle Archéologique zet het Edings retabel in de schijnwerpers - © Deschuyffeleer
EDINGEN – De Cercle Archéologique zet het Edings retabel in de schijnwerpers - © Deschuyffeleer
EDINGEN – De Cercle Archéologique zet het Edings retabel in de schijnwerpers - © Deschuyffeleer
EDINGEN – De Cercle Archéologique zet het Edings retabel in de schijnwerpers - © Deschuyffeleer
EDINGEN – De Cercle Archéologique zet het Edings retabel in de schijnwerpers - Elisabeth Van Eyck © Deschuyffeleer
In de reeks van culturele lezingen uitgaande van de Cercle Archéologique stond thans via Elisabeth Van Eyck het 16de eeuws altaarstuk (retabel) met taferelen uit het leven van de H. Maagd en te bezichtigen in de kapel van O-L-Vrouw van Mesen in de Sint-Niklaaskerk in de schijnwerpers. Eerder waren er al in dezelfde reeks lezingen over onder meer de kapeltoren in het park en Frédéric Dumésnil, de huis-schilder van de Arenberg-familie.
Kunsthistoricus Elisabeth Van Eyck is verbonden aan het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK) van Brussel. Dat is een federale wetenschappelijke instelling belast met de documentatie, de studie en de conservatie-restauratie van het culturele en artistieke erfgoed van ons land. In die context werkt zij aan wetenschappelijke studies die een twintigtal goed bewaarde Antwerpse retabels uit de periode 1530/1540 omhelst. Doel daarbij is een alomvattende studie te maken over de samenhang van én het sculptuurwerk én het schilderwerk. “Zoals ook hier in Edingen gaat het om een kunstwerk op bestelling. Aan het hoofd van de makelij staat dan telkens een artiest die de rol van ‘aannemer’ vervult en zo richtlijnen bepaalt op gebied van beeldvorming en stijl”
Elisabeth Van Eyck vervolgt: “Het Edings Maria-retabel is een Antwerps retabel dat in het eerste deel van de 16e eeuw in Antwerpse werkplaatsen gemaakt werd. Het bestaat uit een gebeeldhouwd houten middengedeelte met een schrijnkast en twee zijdelingse geschilderde luiken. Dit retabel is van uitzonderlijke waarde omdat én het middengedeelte én de openklapbare zijluiken heel goed bewaard zijn gebleven. In vele gevallen hebben de zijluiken de tand des tijds niet overleefd. In hoofdzaak is de reden van de goede conservatie van het retabel in Edingen uit te leggen door het feit dat het geruime tijd niet in de St-Niklaaskerk werd bewaard en dat het dan ook gevrijwaard bleef van alle onheil die de kerk het in de loop der eeuwen heeft meegemaakt. Het is pas na de grondige restauratie van de kerk, begin jaren ’60, dat het retabel in de O-L-Vrouw van Mesen-kapel een onderkomen kreeg. Voordien was het ondergebracht in de kapel van het Arenberg-kasteel.
In haar lezing had de historicus het onder meer ook over de specifieke stijlenstudie van het meesterwerk en legde zij eveneens het accent op het feit dat het hier gaat over taferelen die enkel gewijd zijn aan de H. Maagd.
De Cercle Royal Archéologique d'Enghien (CRAE) wil het geschiedkundig patrimonium van de stad Edingen en zijn deelgemeenten in de brede zin van het woord een betere en weidsere bekendheid bezorgen. Naast het onderhouden van nauwe contacten en het samenwerken met zusterverenigingen zowel binnen Wallonië als daarbuiten staat de Cercle ook geregeld borg voor lezingen, conferenties en overlegmomenten. Tevens maken de leden er een punt van hun eigen bibliotheek als goede huisvader te beheren en bijtijds ook aan te vullen als geschiedkundige informatiebron bij uitstek. Die bijzondere bibliotheek is gevestigd binnen de muren van de Kapucijnensite.
Via de publicatie van hun ‘Bulletin’ en hun ‘Annalen’ wordt het dagdagelijks reilen en zeilen van de vereniging door het jaar heen toegelicht. De vereniging onder het voorzitterschap van Marc Vanderstichelen telt thans 240 leden, waaronder ook een aantal uit het Vlaamse landsgedeelte.
Zoeken
Meer Nieuws
Marc Colpaert | 19 nov 2024
Marc Colpaert | 17 nov 2024
Marc Colpaert | 12 nov 2024
Marc Colpaert | 31 okt 2024
Commerciële partners, advertenties en vacatures