HERNE – Op tocht met De Vierde Koning naar het verhaal van Gerard Walschap

C21

HERNE – Op tocht met De Vierde Koning naar het verhaal van Gerard Walschap

De_4de_koning_l_vdormael_2019__0_
HERNE – Op tocht met De Vierde Koning naar het verhaal van Gerard Walschap - © Deschuyffeleer
 
De_4de_koning_l_vdormael_2019__1a_
HERNE – Op tocht met De Vierde Koning naar het verhaal van Gerard Walschap - © Deschuyffeleer
 
De_4de_koning_l_vdormael_2019__3_
HERNE – Op tocht met De Vierde Koning naar het verhaal van Gerard Walschap - © Deschuyffeleer
 
De_4de_koning_l_vdormael_2019__4_
HERNE – Op tocht met De Vierde Koning naar het verhaal van Gerard Walschap - © Deschuyffeleer
 
De_4de_koning_l_vdormael_2019__5_
HERNE – Op tocht met De Vierde Koning naar het verhaal van Gerard Walschap - © Deschuyffeleer
 
De_4de_koning_l_vdormael_2019__6_
HERNE – Op tocht met De Vierde Koning naar het verhaal van Gerard Walschap - © Deschuyffeleer
 
De_4de_koning_l_vdormael_2019__7_
HERNE – Op tocht met De Vierde Koning naar het verhaal van Gerard Walschap - © Deschuyffeleer
 
De_4de_koning_l_vdormael_2019__9_
HERNE – Op tocht met De Vierde Koning naar het verhaal van Gerard Walschap - © Deschuyffeleer
 

In de Onze-Lieve-Vrouwekerk van Kokejane bracht Liesbeth Vandormael met de muzikale ondersteuning van Guy Vandenplas en Wim Suys het verhaal van 'De Vierde Koning' vervat in het welbekend boek van de gelauwerde Vlaamse auteur en tevens door koning Boudewijn in 1976 tot baron verheven Gerard Walschap. De voorstelling groeide uit tot een uiterst fraaie en uitermate hoogstaande culturele beleving voor de aanwezigen. Dat die performance dan nog geleverd werd door mensen van eigen bodem is zeer zeker vermeldenswaard. Het beste bewijs overigens ook dat het niet altijd overbekende, graaigrage en bijwijlen nog weinig overtuigde acteurs en actrices moeten zijn om cultuur met een grote C tot in het hartje van Herne te brengen.

Het verhaal
 
'De Vierde Koning', het verhaal dat Gerard Walschap in 1935 schreef voor zijn vijf kinderen, neemt de lezer en de toeschouwer mee op de zoektocht van een vierde en bijzonder enthousiaste koning naar het Kind. Eigenlijk vertrekt hij te vroeg. De ster staat immers achter hem en hij kan ze dan ook niet als wegwijzer gebruiken. De welbekende drie koningen Balthasar, Melchior en Caspar, de drie Wijzen uit het Oosten die een opgaande ster wel zagen en daarop het kindje Jezus met goud, wierook en mirre als geschenken gingen zoeken, blijken minder gedreven en vertrekken dan ook pas een paar dagen later. De vierde koning, die in gans het verhaal naamloos blijft, beleeft tijdens zijn ongelukkige zoektocht tal van nare ervaringen. Het verhaal eindigt overigens tragisch-komisch. Hij vindt wel een kindje maar niet 'het' Kindje. Gerard Walschap stelde het verhaal voor als een vertelsel voor zijn kinderen maar de onderliggende boodschap is wel dat men niet zomaar dient te geloven wat er wordt voorgeschoteld, dat men zo maar niet moet meelopen in de kudde en dat het echte geloof in uzelf, in uw innerlijke schuilt.
 
Liesbeth, Guy en Wim
 
Als kind al en nu nog steeds enorm gefascineerd door taal is het inmiddels beroepshalve juriste Liesbeth Vandormael die het verhaal bewerkte en nu ook bracht. Eveneens al vanaf haar jeugd is ze sterk begaan met het verhaal van 'De Vierde Koning': “Ik kreeg het boek indertijd cadeau van mijn vader. Het verhaal heeft mij eigenlijk nooit losgelaten. Ik speelde al een aantal jaren met de idee om rond het verhaal iets op te zetten omdat ik reeds als kind vond dat die vierde koning in de kerstperiode altijd vergeten werd. En met deze voorstellingen wil ik daar nu samen met mijn muzikale partners Guy Vandenplas en Wim Suys aan verhelpen”.
 
Als multi-instrumentalist is Guy Vandenplas al sedert heel jonge leeftijd actief. Hij trad op in binnen- en buitenland met een legio aan artiesten, ensembles en groepen in stal van stijlen gaande van kamermuziek tot big band jazz. Als solo muzikant legt hij zich de jongste jaren vooral toe op composities voor jazz en geïmproviseerde muziek. Onder zijn artiestennaam Dendritelab werden vorig jaar nog twee mini-albums met experimentele filmmuziek uitgebracht op Bandcamp.
 
Wim Suys, de voorzitter van de gemeentelijke cultuuradviesraad, is een groot muziekliefhebber. Koperblaasinstrumenten genieten zijn voorkeur. Als kind al volgde hij muziekles aan de academie in Roosdaal, later ook bij Christiaan Risack en thans nog aan de muziekacademie van Geraardsbergen. Hij is tevens de gedreven voorzitter van de Mark River Band, waar hij zelf ook drumt. De Mark River band is een klassieke big-band die diverse muziekstijlen in dit genre brengt.
 
Het drama ondersteunen
 
Voor de composities bij 'De Vierde Koning' werd vertrokken vanuit een zeer los kader om te groeien tot composities en performances die de combinatie vormen tussen elektronische klankpaletten met heel veel aleatoire elementen en minimalistisch contrapunt. De muziek wil in de eerste plaats het drama uit de tekst zo sterk mogelijk ondersteunen. De begeleiding is een werk van complexe klankstructuren waar het element 'toeval' een belangrijke rol speelt. In een poging om elektronica te boetseren tot een organisch en warm klinkend geheel worden de composities aangevuld met percussie.
 
Voor wie er in Kokejane niet kon bij zijn: De Vierde Koning wordt zaterdag 2 februari voorgesteld in de OLV van Troost kerk - Horzelstraat 11 in Ukkel. De aanvang is dan 14u30. Meer info via liesbethvandormael@hotmail.com of 02/396.11.49.
Delen op FacebookDelen op TwitterDelen op GoogleDelen op DeliciousDelen op DiggDelen op StumbleuponEmail ditMeer...
 
13 jan 2019
Godelieve Deschuyffeleer
© Deschuyffeleer
 
 
 
Terug
 

Meer Nieuws

Commerciële partners, advertenties en vacatures

archief