TERNAT - Zingen en vertellen over Bruegel en Wannes Van de Velde

TERNAT - Zingen en vertellen over Bruegel en Wannes Van de Velde

Img_3527
 

368 jaar scheiden Bruegel en Wannes Van de Velde en toch kunnen ze het uitstekend met elkaar vinden in hun strenge maar poëtische blik op mens, samenleving en natuur. "Meester Bruegelkom maar binnen" is een fragiel eerbetoon aan deze twee reuzen. Zingend en vertellend maken Herwig Deweerdt en Hans Mortelmans een diepe buiging voor beide grootmeesters, vrijdag 17 januari in het ZOLTJEN van Café De Waterheren.

Herwig Deweerdt, in lang vervlogen tijden één van Vuile Mong's Vieze Gasten, is een eigenzinnig theatermaker. Hans Mortelmans is een muzikale duizendpoot en een gevestigde waarde in het Vlaamse muzikale landschap.

WANNES VAN DE VELDE 

De Antwerpse zanger en kunstenaar Wannes Van de Velde overleden aan de gevolgen van leukemie10/11/2008. De schrijver van ondermeer 'Ik wil deze nacht in de straten verdwalen' werd 71. 

Wim 'Wannes' Van de Velde werd geboren in Antwerpen in 1937. Hij groeide op in de volksbuurt de Seefhoek. Zijn vader was een metaalbewerker, zijn moeder een naaister en huisvrouw. 

Hij studeerde aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten en het Hoger Instituut voor Grafiek. Het was in zijn studententijd dat zijn passie voor flamenco ontstond. 
In de jaren zestig raakte hij in de ban van de volksliederen die dreigden te verdwijnen. Al gauw begon hij zelf nummers te schrijven: in het dialect. In de jaren zeventig maakte hij samen met de Internationale Nieuwe Scène de theaterproductie 'Mistero buffo', gebaseerd op monologen van Dario Fo. Het werd een internationaal succes. 
In de jaren tachtig maakte hij poppentheater en zette hij projecten op als 'De IJslandsuite' (met zeemansliederen) of 'Het Zwarte Goud' . Wannes Van de Velde werd, zeker op zijaatste platen, veel meer dan een volkszanger. Hij evolueerde naar een stijl waarin hij veel meer invloeden vermengde. Hij heeft veel mediterrane stijlen, vooral uit Andalusië en Griekenland, in zijn liederen betrokken. Maar hij hield niet van opervlakkige fusies. Muziek moet rijpen in de buik van het leven, zei hij.

Hij was een eigenzinnig man, die niet hield van de 'middenweg' zoals hij het uitdrukte. Daarmee bedoelde hij de 'mainstream', waarvoor een artiest compromissen moet maken die hem uithollen. 

Zijn liederen zong hij het liefst 'in kleine kring', maar in zijn laatste jaren op het podium genoot hij toch ook van de bijval die een wat breder publiek hem gunde. Door een selecte schare fans werd hij op handen gedragen.

Hij stopte met intensief toeren toen hij in 2000 lymfatische leukemie kreeg. 
In 2002 vertelde hij aan De Standaard: 'De dood boezemt mij geen angst in. In mijn jonge jaren zou dit zeker een zwaardere dobber geweest zijn. Natuurlijk heb ik er regelmatig diep over nagedacht: het kan gedaan zijn van de ene dag op de andere. Maar ik kan er niets zinnigs over zeggen.'

 

Meester  BRUEGEL

Pieter Bruegel de Oude (geboren omstreeks 1525 overleden te Brussel9 september 1569) was een Brabantse kunstschilder. Hij was de vader van Pieter Brueghel de Jonge en van Jan Brueghel de Oude

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                       De alchemist​​​​​​     Kinderspelen

Over Bruegel doen allerlei verhalen de ronde. Zo zou hij vaak incognito het platteland hebben bezocht om het boerenleven gade te slaan; vandaar ook zijn bijnaam 'Boerenbruegel'. Ook zou hij weleens ketterse sympathieën gehad hebben, wat hij op verborgen wijze in zijn schilderijen zou verwerkt hebben. Noch het eerste, noch het tweede is bewezen. 

Bruegel is ongetwijfeld de meest volledige landschapsschilder van zijn tijd; niemand anders schilderde de natuur, in de loop van de seizoenen, zo natuurlijk, krachtig, precies en veelzijdig. Hij maakte geen "foto", geen realistische nabootsing, maar "componeerde" een landschap en vreemde elementen (rotsen, water) tot een universeel of kosmisch tafereel. Maar details waren wel fotografisch juist: hedendaagse oogartsen herkennen bijvoorbeeld nog de verschillende oogziekten waaraan zijn "blinden" leden. 

Nu wordt algemeen aangenomen dat Bruegel erg getroffen was door het armoedige en harde bestaan van de plattelandsbevolking; een bijnaam "volkse Bruegel" zou juister zijn dan "Boerenbruegel". Opvallend is dat zelfs op zijn "boerenbruiloft" en "boerendansen" niemand lacht. Hij was zeker in die tijd katholiek maar ook humanist en ongenadig bekritiseerde hij de geloofsvervolging in vele werken o.a. door galgen in het landschap op te stellen en daar vaak eksters (roddelaars, verraders) aan toe te voegen. 

Het luistermoment gaat door op vrijdag 17 Januari 2020 in het zaalte(ZOLTJE) van "De Waeterheeren" Gemeentehuisstraat 1 (Markt Ternat) om 20 uur, inkom is gratis.

(Meer info kan je bekomen bij Jean Trembloy 0486/64.48.75 "De Maan Onder Water" lokale afdeling van het August Vermeylenfonds)

artikel afdrukken
 
Delen op FacebookDelen op TwitterDelen op GoogleDelen op DeliciousDelen op DiggDelen op StumbleuponEmail ditMeer...
 
17 jan 2020
Guido Van Cauwelaert
 
 
 
Terug
 

Meer Nieuws

Guido Van Cauwelaert | 17 feb 2020
Guido Van Cauwelaert | 16 feb 2020
Guido Van Cauwelaert en Jean Trembloy | 15 feb 2020
Commerciële partners, advertenties en vacatures
Guido Van Cauwelaert | 14 feb 2020
Guido Van Cauwelaert | 14 feb 2020
Guido Van Cauwelaert | 09 feb 2020
Guido Van Cauwelaert | 06 feb 2020

archief